fredag 20 augusti 2010

Vinst för tjänstemän och politiker


Jag blir inte klok på begreppet vinst. Enligt läroboken är det skillnaden mellan intäkter och utgifter. Om resultatet är överskott, annars heter det förlust.
I verkligheten är det inte så enkelt, särskilt inte när det kommer till näringsfrämjande projekt och olika bidrag. I bestämmelserna står ofta att pengarna inte får användas till enskilt vinstintresse.
Som enskilt vinstintresse räknas småföretagares lön. Däremot är det helt legitimt att tjänstemän avlönas i dessa projekt och politiker arvoderas. Småföretagare i samma projekt får oftast betala för att vara med.
Att det blir så här konstigt tror jag beror på att sambandet mellan arbete och lön inte är så självklart i stora organisationer. Lönen kommer varje månad från lönekontoret enligt avtal. Den som sitter och sover månad efter månad kommer till sist förlorar jobbet, men någon direkt koppling till prestationen finns inte, inte heller något personligt ansvar.
Jag misstänker att tjänstemän och politiker tror att även vi småföretagare har ett lönekontor. Jag har inte sett till något. Lönen jag tar ut är i princip företagets fakturering minus omkostnader, arbetsgivaravgift och skatt. För en enskild näringsidkare fungerar det precis så, med den skillnaden att den lönen i skattelagstiftningen kallas vinst.
Det är som bekant många som anser att vinst är förkastligt och ett sätt att sko sig.
För mig är det helt i sin ordning att min lön betraktas som vinst. På ett villkor, att tjänstemännens löner och politikernas arvoden också betraktas som vinst. I så fall är det väldigt många som skor sig på skattebetalarnas bekostnad.
Konstigast av allt är att de som avlönas i alla dessa näringsfrämjande projekt sällan eller aldrig är beredda att gå i personligt borgen för lån i de företag som emellanåt blir resultatet. Istället förväntas en eldsjäl, en riskvillig entreprenör, dyka upp från intet och med sin egen villa som säkerhet förverkliga tjänstemännens och politikernas affärsidéer.
Enskilt vinstintresse borde få en ny innebörd. Det borde vara att tjäna pengar utan att ta personligt ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar