lördag 14 augusti 2010

Slopa kravet på säkerhetsbälte så att fler har råd att köpa bil


Regering och riksdag har halverat kravet på lägsta aktiekapital till 50 000 kronor. Syftet är att det ska kosta mindre att starta företag i den tryggare aktiebolagsformen. Tyvärr är det tveksamt om det blir vare sig billigare eller tryggare.
I debatten diskuteras aktiekapitalet som om det vore en avgift som man måste betala till någon annan för att starta aktiebolag. Så är det inte. Aktiekapital är arbetande kapital i bolaget och behöver inte ens vara pengar.
När jag startade bolag för tio år sedan, lånade jag 100 000 kronor av banken. Pengarna använde jag för att köpa dator, program, kamerautrustning och annat som jag behövde för att driva verksamheten. Om jag haft dessa prylar privat, hade jag kunnat få dem värderade och sätta in dem i bolaget som aktiekapital.
Syftet med aktiekapitalet är att ge bolaget en viss stabilitet. Det är företagarens krockkudde och ger mig några månaders respit innan jag är skyldig att begära bolaget i konkurs. Att halvera kravet på lägsta aktiekapital påminner om att slopa kravet på säkerhetsbälte för att fler ska ha råd att köpa bil.
I praktiken är det banken som bestämmer hur stort aktiekapital du måste ha. Det är tveksamt om bankerna godkänner att befintliga aktiebolag minskar sina aktiekapital, i vart fall inte företag som har lån i banken och i så fall med krav på andra former av säkerheter för lån.
Det finns ett facit på det här området. Förra regeringen beslutade att sänka värdet av företagsinteckningar. Bankerna svarade med att avkräva företagare högre privata säkerheter. Dessutom såg bankerna sin chans att pådyvla företagare dyrare finansiering som leasing och factoring.
Jag är tämligen övertygad om att den företagare som bildar ett 50 000-kronorsbolag kommer att få ett tuffare bemötande av banken, med ytterligare krav på personlig borgen, inteckningar i villan och så vidare. I slutänden skulle det inte förvåna mig att det billigare aktiebolaget i praktiken blir dyrare och otryggare att driva.
Det finns även en annan aspekt och det är om aktiebolag är bättre än enskild firma. På papperet riskerar du inte mer än aktiekapitalet, men eftersom bankerna regelmässigt kringgår regelverket genom krav på personliga säkerheter är det ingen skillnad vad gäller trygghet. Dessutom gäller ett utvidgat företrädaransvar för den som på samma gång är ägare, styrelse och verkställande ledning. Det enda som händer är att företagaren får dubbelt så lång karens i sjukförsäkringen.
Det finns fördelar med aktiebolag. Den största är ett striktare regelverk jämfört med enskild firma. Den enskilde näringsidkaren är i högre utsträckning utelämnad till Skatteverkets godtycke. Men den poängen kan försvinna när kravet på auktoriserad revisor slopats.
Slutsatsen är att sänkningen av aktiekapitalet är ett nollsummespel som inte förändrar någonting. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar