lördag 14 augusti 2010

Jag betalar hellre för auktoriserad revisor


Alliansregeringen slår sig för bröstet för att man gjort livet lättare för landets företagare. En av de viktigaste åtgärderna, enligt regeringen, är slopandet av revisionsplikten för de minsta aktiebolagen.
Jag driver aktiebolag och har revisor. Det tänker jag fortsätta med.
2001 drabbades jag av Skatteverket. De gjorde en skatterevision av pågående verksamhet, efter ett tips från allmänheten. Tipset var att jag delvis betalat en fastighet med inventarier ur bolaget. Eftersom verket tolkade det som ett tips, inte en anmälan, finns namnet på lögnhalsen inte diariefört. Eftersom jag samtidigt låg i tvist är det inte särskilt svårt att räkna ut varifrån tipset kom.
Skatteverket gick noggrant tillväga. Hela företagets ekonomi sköts av en redovisningsbyrå, LRF Konsult, den största i landet. Därför kom revisionen i huvudsak att ske hos dem och jag tvingades betala den konsulttid som Skatteverket förbrukade. Dessutom genomfördes en inventering på plats hos oss. Skatterevisionen kostade bolaget 20 000 kronor i konsultkostnader och förlorad debiterbar tid.
Misstanken visade sig vara grundlös. Enligt skatteverkets dåvarande regionchef, som inte förstod varför jag var så förbannad, var mitt företag ett av de mest välskötta fåmansbolag som de stött på. Jag vet inte om det är sant eller fjäsk för att få mig på gott humör, men hur som helst var tipset en lögn.
Men när en skatterevisor tränger sig in i ett välskött bolag blir det etter värre. Man vände på varenda sten och vrängde lagar och bestämmelser för att motivera intrånget. En bekant till min far, en pensionerad skattechef, läste revisionspromemorian och hävdade att det var den mest nitiska han sett.
En av punkterna visar dessutom att Skatteverket anser att små företag ska beskattas hårdare än stora. Jag överlåter skattetaktiska frågor till redovisningsbyrån och revisorn. De hade valt och godkänt att direktavskriva datorer och liknande utrustning med stöd i en prejudicerande dom i regeringsrätten.
Skatteverket underkände direktavskrivning, med motiveringen att prejudikatet inte gäller småföretag. Som liten företagare kan jag misstänkas köpa utrustning, skriva av, sälja och stoppa pengarna i egen ficka. Skatteverket anser således att småföretagare är skurkar tills motsatsen är bevisad. Istället skulle jag skriva av utrustningen på 3-5 år och måste även efter avskrivningstidens slut kunna uppvisa utrustningen, kvitto på försäljning eller skrotningsintyg. Numera har jag ett smärre datormuseum på vinden.
Om jag skött bokföringen själv, utan kvalificerat stöd av en revisor, hade jag blivit sliten i stycken av Skatteverket.
Auktoriserad revisor är en garant för att bolagets ekonomi sköts korrekt. Visst finns det korrupta och inkompetenta revisorer, men dessa hanteras enligt en särskild rättsordning. Revisorerna står under tillsyn av myndigheten Revisorsnämnden. Om Skatteverket misstänker skattebrott i ett aktiebolag, borde en av åtgärderna vara att anmäla revisorn och se till att oseriösa rensas bort.
Skatteverket struntar helt enkelt i de auktoriserade revisorerna och gör revisioner i aktiebolag utan att ens prata med revisorn. Den här storskaliga inkompetensförklaringen har blivit riktigt pinsam, särskilt med tanke på att auktoriserade revisorer har högre formell kompetens i skatterätt än flertalet av Skatteverkets revisorer.
Det är mot den här bakgrunden som slopandet av revisionsplikten ska ses. Åtgärden har tillkommit för att ge Skatteverket fritt skottfält. Dessutom har Skatteverket fått 40 miljoner i extra anslag för att förstärka kontrollen av aktiebolag som väljer bort revisorn.
Det är inte särskilt långsökt att företagare som väljer bort revisorn blir punktmarkerade av Skatteverket. Av egen erfarenhet vet jag att en revision utförd av Skatteverket blir dyrare än årligt auktoriserad revision.
Jag behåller revisorn och utgår från att Skatteverket i fortsättningen håller sig borta från en annan myndighets kompetensområde, Revisorsnämndens. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar