torsdag 12 augusti 2010

Därför blev det en blogg

Mitt namn är Janne Näsström. Jag bor i Fårhult, en liten by utanför Västervik, och är företagare sedan 20 år. Det började med ett delägarskap i en reklambyrå. Verksamheten var på väg att gå omkull och några av oss anställda gick in.
Under en period gick verksamheten riktigt bra, men sedan vek konjunkturen och vår smör och brödverksamhet blev utkonkurrerad av den skattesubventionerade hemdatorn. Det blev för tufft att konkurrera med svartjobbare som lekte reklambyrå vid en av skattebetalarna finansierad dator fylld med stulen programvara.
Sedan tio år tillbaka driver jag ett aktiebolag med mig och hustrun anställda. Intäkterna är mitt skrivande och olika konsultuppdrag inom marknadskommunikation och affärsutveckling. Min viktigaste kund genom åren är Logosol i min barndomsstad Härnösand. Det är också det jobb som varit mest utvecklande, tillsammans med uppdrag för Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Där har jag bland annat arbetat i krAft, ett nationellt utvecklingsprogram för affärsutveckling i små och medelstora företag.
20 år som företagare har lärt mig att det inte är en dans på rosor. Tio år som alldeles egen på obegränsat personligt ansvar har lärt mig att det inte finns någon annan att skylla på, för en företagare. Och otaliga möten med företagare, inom ramen för högskolan och i andra forum, har visat att mina erfarenheter inte på något sätt är unika.
För att sammanfatta det hela: Svenska Spel skapar fler miljonärer än företagande. Företagande skapar fler överskuldsatta än Svenska Spel.
Om det ska jag berätta mer om på denna blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar